mandag

Emne: Sammensatte tekster


Creaza


Jeg har nå satt meg inn i et program som heter Creaza. Dette er et program der man kan jobbe med film, bilder og lyd. Selv har jeg lekt meg med å lage en tegneserie, noe som var både enkelt og gøy. Her kan man velge forskjellige «maler», noen fra kjente eksisterende eventyr som Rødhette og ulven, og noen uten tilknytning til noe i det hele tatt. Dette gir en variert måte å arbeide med tekst på. Elevene kan jobbe med eventyr og lage sine egne versjoner av de gode, gamle vi kjenner fra før. De kan dikte opp sine helt egne eventyr, eller lage tegneserier basert på historiske hendelser og personer. De kan dikte og lage egne fortellinger eller lage små komistriper eller enrutere.

Dette er en flott mulighet til å jobbe tverfaglig eller i grupper.

Ta for eksempel kompetansemål etter 7. årstrinn i samfunnsfag, historie. Der Står det at elevene skal «presentere historiske hendingar gjennom å lage to forteljingar om same hendinga, sett frå ulike ståstader». Å lage en tegneserie er en flott måte å jobbeme med dette, de får brukt krativiteten og skapergleden sin samtidig som det setter seg inn i en historisk hendelse. De får utviklet sin digitale kompetanse og det kan knyttes opp til fagene norsk og kunst og håndverk.
Kompetansemål i norsk etter 7. årstrinn, sammensatte tekster:
-lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy
-bruke estetiske virkemidler i egen tekstproduksjon
Kompetansemål i kunst og håndverk etter 7. årstrinn, visuell kommunikasjon:
-lage tegneserier og redegjøre for sammenhenger mellom tegneserier og film
-sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger.

Her er en lenke til min lille tegneserie som jeg har laget for å vise hva man kan gjøre. Det er viktig å poengtere at dette bare en demonstrasjon. Men det var innmari enkelt å lage og man kan legge til mange effekter og få til morsomme tegneserier uten å være proff på noen som helst måte.


                                                                                                          







 

2 kommentarer:

  1. Du skriv eit godt innlegg der du fortel om Creaza, som er eit program der ein kan jobbe med film, bilete og lyd. Men det finnest og andre program ein kan bruke, vi brukte Movimaker. Å kunne bruke denne måte i skulen har eg og tru på, her kan mange elever på ein enkel måte få vise sine kunnskapar med data. Det med å kunne jobbe tverrfagleg er viktig, og noko som vi har lært på ulike måtar i DKL dette året, og som vi får håpe vi får bruke som lærarar.

    SvarSlett
  2. Dette var et innlegg som ga god informasjon om Creaza og hvordan det kan tas i bruk i undervisning i tilknytning til ulike fag. Jeg synes det var bra at du tok for deg noen av kompetansemålene i ulike fag og slik viste hvordan dette verktøyet kan egne seg godt til bruk i skolen. Å f.eks. jobbe med målet i samfunnsfag ved å bruke et slikt program, tror jeg vil være med på å motivere elevene og gjøre arbeidet spennende, interessant og mer lystbetont. Å bruke digitale verktøy når en jobber med sammensatte tekster kan gjøre at flere elever blir mer deltakende i arbeidet. Man trenger da ikke å være flink til å tegne eller annet håndarbeid, og på denne måten får alle elevene mer eller mindre den samme forutsetningen for å bruke verktøyet.

    SvarSlett