mandag

Emne: Informasjonskompetanse


RSS – Really Simple Syndication


RSS er meget kort sagt et filformat der man kan abonnere på nettsider man følger med på. Du kan for eksempel legge til blogger og nyhetssider som oppdateres automatisk. Du får altså samlet alt på ett sted istedenfor at du må besøke hver enkelt side for å se etter oppdateringer.
RSS er et web 2.0 verktøy som styrker både min og mine elevers informasjonskompetanse. I den jungelen vi nå har av nettsider er dette en enkel og praktisk måte å få med seg det viktigste. Dette er et flott hjelpemiddel å lære elevene å bruke når de nå skal navigere rundt i jungelen. Vi kan sammen finne sider som kan være ressurser for deres skolearbeid. I forhold til foreldrene kan de følge med på skolen og elevenes blogger, eller skolens nettside og enkelt holde seg oppdatert.
For min del kan jeg nå få meg meg oppdateringene fra mine egne medstudenters fagblogger, oppdateringer fra forskning.no i forhold til artikler om helse ettersom jeg studerer Mat og Helse, oppdateringer fra høskolens nettside og ikke minst de nyhetene som interesserer meg. Jeg kan også knytte opp mailen min og få oppdateringer på vær og lage huskelister. 


                                                                                                          





 

 

1 kommentar:

  1. Flott innlegg, Line! Her fekk du fram mykje bra om RSS, og eg er heilt eining i det du skriv. RSS er eit kjempe godt verktøy, som ein kan spare mykje tid på å ha :)

    SvarSlett