mandag

Emne: barn og unges digitale hverdag


Er det skolens oppgave å skape motkultur til det som skjer i samfunnet?

 

The New Yourk Times skrev i 2011 en artikkel om The Waldorf School fo the Peninsula. Dette er en privat skole som forbyr dataer på skolen og skjermer generelt. I artikkelen kan man lese at mange av elevene har foreldre som jobber innenfor databransjen som Google, Apple, Yahoo og Hewlett-Packard. De mener at databruk hemmer kreativ tenking, bevegelse, meneskelig interaksjon og konsentrasjon. En av foreldrene Alan Eagle jobber for Google og sier i artikkelen at teknologi skal forekomme til riktig tid og på riktig sted, og det er ikke på skolen. Han sier og at teknologien i dag er så enkel å sette seg inn i at det er ingen grunn til at de ikke kan vente til de blir eldre med å gjøre det.
I kontrast til dette er digital kompetanse nå en femte grunnleggende ferdighet elevene skal tilegne seg i norsk skole. Karlsen og Wølner skriver i boken sin at dette er med på å skape interessante pedagogiske utfordringer for undervisningsmåter og at «bruk av internett gir muligheter som livet i klasserommet ikke har, med blant annet bruk av hypertekster og fleksibilitet når det gjelder tid og sted».
Barn og unge lever nå i en teknoligisk verden med datamskiner og skjermer rundt seg hele tiden. Skal vi skjerme dem mot dette? Nesten alle norske barn spiller spill på enten konsoll eller PC. Skal ikke skolen ta i bruk kompetansen som elevene besitter? Er det riktig å skille skolen fra resten av verden? Skal skolen forbli som den er bare fordi vi vet at det fungerer? Det er jo faktisk ikke sånn at elevene ikke får noen form for menneskelig ineraksjon i skolehverdagen. Man er fremdeles en del av et felleskap der man må forholde seg til både medelever og lærere. Og hva angår kreativ tenking har ikke det noe å si om man sitter foran en PC eller ikke. Man har programvare man kan skape produkter med. Filmprogrammer og video, bilderedigering og tegneprogrammer.
Nå har jeg kommet med synspunkter på hvorfor man skal jobbe digitalt i skolen og jeg må innrømme at jeg har problemer med å se hvorfor skoler som Waldorf skal ha en nulltoleranse for dette. Nå er det jo ikke sånn at det trenger å være svart – hvitt, man trenger en kombinasjon. Skolehverdagen til de aller fleste elver er ikke heldigital.


                                                                                                            


Karlsen, Asgjerd Vea og Wølner, Tor Arne: "Den feme grunnleggende ferdighet". 2006:Oslo. Gyldendal akademiske


1 kommentar:

  1. Du har skrevet et interessant innlegg, der du får fram sidene i saken på en god måte! Dette er et tema som er interessant å diskutere, siden det ikke har noen helt klar løsning. På den ene siden kan det å jobbe kreativt og medmenneskelig uten digitale verktøyer være viktig i skolen. Mange elever bruker data mye i fritiden, og det kan da være viktig å gjøre ting på andre måter i skolen. Samtidig vil det etter min mening være feil å ta bort datamaskinen fra skolen. Skolen skal ta utgangspunkt i elevenes hverdag, og ved å ta i bruk verktøyer som elevene er kjent med vil det kunne skape motivasjon og gode arbeidsforhold i undervisningen. I tillegg vil det, slik jeg ser det, være viktig å ta i bruk de nye mulighetene som datamaskinen og andre digitale verktøyer gir i skolen.

    SvarSlett