Har sosiale medier en plass i skolen?
I følge norsk mediebarometer 2010,
bruker over 90% av 16-24 åringer internett i løpet av en
gjennomsnittsdag( ssb.no
). Hvis man går på siden til synlighet.no
kan man lese at i 2009 passerte antallet norske facebookbrukere 2
mill, og tallet har steget ytterligere 20% frem til januar 2012.
Likevel strides ekspertene sosiale medier har noe å gjøre i skolen.
Jeg mener vi som lærere må møte
elevene på deres hjemmebane når det gjelder bruk av IKT i skolen.
Digital kompetanse er en femte grunnleggende ferdighet i
kunnskapsløftet, og da må vi som lærere forholde oss til dette. Vi
kan ikke bare bruke Power Point presentasjoner og la barna google
litt når de holder på med oppgaver. Dette er verken inspirerende
eller produktivt. Et stort motargument er at elevene blir distrahert
fra undervisningen og sitter og chatter og spiller istedenfor å
følge med på undervisningen. Man må ha klare retningslinjer for
hvordan man vil at bruken skal foregå i klasserommet. Ta elevene med
på diskusjonen og ikke minst, ta dem på alvor. Når jeg leser
debatter om dette temaet får jeg inntrykk av at det eneste som skjer
i norske klasserom er tavleundervisning, der elevene er umotiverte og
sitter med laptopen sin. Det er ikke distraksjonen av facebook som er
problemet i så tilfelle.
Mange lærere har rett og slett for
liten kompetanse i forhold til didaktisk bruk av IKT. Man kan lett
lage undervisningsopplegg rundt bruk av sosiale medier. Man kan for
eksempel lage profiler på facebook av kjente historiske personer,
man kan lage videoer og publisere på You tube, lage fagblogger som
denne eller en Wiki som den jeg har lagt ut lenke til rett nedenfor.
Mulighetene er uendelige.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar