Tanker om fremtidens teknologi i et læringsperspektiv
Pedagogen
Skinner laget i sin tid «Læremaskiner» som et pedagogisk verktøy.
Elevene krysset av svar på spørsmål og så kom det opp om det var
riktig eller galt. Noe som ikke er en ukjent metode på skoler i dag.
Hvis Skinner hadde levd i dag, hadde han nok satt meget pris på
spill som Jeopardy og Vil du bli millionær? Klasserommene hadde nok
vært tilpasset læring av denne typen. Behaviorismen og Skinner ser
på mennesket som passivt, en maskin du kan lære hva som helst. I
enkelte fremtidsfilmer kan man bare laste inn programvare i jernen.
Ta for eksempel denne snutten fra filmen Matrix.
Skinner hadde danset seiersdansen sin hadde han sett dette. Nå er
ikke dette realistisk verken i dag eller i nær fremtid, men det sier
kanskje noe om hva pedagoger som han hadde jobbet mot og sett for seg
i fremtiden. Simmulatorer med opplæringsfilmer og touch- screens ser
jeg for meg kan bli en vanlig del av et klasserom etterhvert.
Papert
og Piaget tilhørte den koknitive konstruktivistiske måten å tenke
på. Det handler hovedsakelig om at mennesker lærer av interesse og
utforsking. Med så mye forskjellig programvare vi har i dag, har vi
utallige muligheter for å få til et slikt læringsmiljø. Hvis man
liker å holde på med film kan man bruke filmprogram å jobbe med.
Elevene kan for eksempel få en lett innføring av læreren før man
selv setter seg ned og videre finner ut hvordan det fungerer. Papert
lagde skilpadderoboten sin som man kan se blir brukt som et
pedagogisk verktøy i denne
videoen. Med tanke på at denne filmen er fra 1983, hadde han nok
klart å lage mye mer teknisk avanserte roboter med mye større
muligheter i dag. Det må nevnes at det finnes meget avanserte
robotverktøy som blir brukt i skolesammenheng i dag, men i den
norske grunnskolen er ikke dette noe som forekommer ofte. Hadde
papert levd i dag hadde kanskje ikke dette vært tilfelle. I nær
fremtid vil nok den store forandringen være utvalget av programvare
men også måten vi forholder oss til dataspill. Det er i dag store
diskusjoner om hvorvidt dataspill har en positiv rolle innenfor
læring. Men med tanke på hvor populært det er med spill som WOW og
Sims kan vi ikke overse dette, og man må heller lære hvordan man
kan bruke det som en ressurs og et læringsmiddel.
Fint innlegg der du drege inn pedagogane og korleis dei tenkte det var før og du viser til korleis muligheitene er i dag, med nye måtar å lære på .Å kunne lære av interesse og utfordring er viktige mål for oss som lærarar å få elevane til å arbeide mot og bruke som eit læringsmiddel.
SvarSlett