mandag

Emne: Tankeverktøy


Tanker om fremtidens teknologi i et læringsperspektiv

Pedagogen Skinner laget i sin tid «Læremaskiner» som et pedagogisk verktøy. Elevene krysset av svar på spørsmål og så kom det opp om det var riktig eller galt. Noe som ikke er en ukjent metode på skoler i dag. Hvis Skinner hadde levd i dag, hadde han nok satt meget pris på spill som Jeopardy og Vil du bli millionær? Klasserommene hadde nok vært tilpasset læring av denne typen. Behaviorismen og Skinner ser på mennesket som passivt, en maskin du kan lære hva som helst. I enkelte fremtidsfilmer kan man bare laste inn programvare i jernen. Ta for eksempel denne snutten fra filmen Matrix. Skinner hadde danset seiersdansen sin hadde han sett dette. Nå er ikke dette realistisk verken i dag eller i nær fremtid, men det sier kanskje noe om hva pedagoger som han hadde jobbet mot og sett for seg i fremtiden. Simmulatorer med opplæringsfilmer og touch- screens ser jeg for meg kan bli en vanlig del av et klasserom etterhvert.
Papert og Piaget tilhørte den koknitive konstruktivistiske måten å tenke på. Det handler hovedsakelig om at mennesker lærer av interesse og utforsking. Med så mye forskjellig programvare vi har i dag, har vi utallige muligheter for å få til et slikt læringsmiljø. Hvis man liker å holde på med film kan man bruke filmprogram å jobbe med. Elevene kan for eksempel få en lett innføring av læreren før man selv setter seg ned og videre finner ut hvordan det fungerer. Papert lagde skilpadderoboten sin som man kan se blir brukt som et pedagogisk verktøy i denne videoen. Med tanke på at denne filmen er fra 1983, hadde han nok klart å lage mye mer teknisk avanserte roboter med mye større muligheter i dag. Det må nevnes at det finnes meget avanserte robotverktøy som blir brukt i skolesammenheng i dag, men i den norske grunnskolen er ikke dette noe som forekommer ofte. Hadde papert levd i dag hadde kanskje ikke dette vært tilfelle. I nær fremtid vil nok den store forandringen være utvalget av programvare men også måten vi forholder oss til dataspill. Det er i dag store diskusjoner om hvorvidt dataspill har en positiv rolle innenfor læring. Men med tanke på hvor populært det er med spill som WOW og Sims kan vi ikke overse dette, og man må heller lære hvordan man kan bruke det som en ressurs og et læringsmiddel.

                                                                                                         




 


1 kommentar:

  1. Fint innlegg der du drege inn pedagogane og korleis dei tenkte det var før og du viser til korleis muligheitene er i dag, med nye måtar å lære på .Å kunne lære av interesse og utfordring er viktige mål for oss som lærarar å få elevane til å arbeide mot og bruke som eit læringsmiddel.

    SvarSlett