Problematiser forskjellen på § 5.1 og §1
I opplæringslova § 1-2 blir
begrepet ”tilpasset opplæring” brukt. Hva er forskjellen på
dette og det som står i §5.1 ”særskilt tilrettelagt”
opplæring?
Utanningsdirektoratet definerer
tilpasset opplæring på denne måten:
«Tilpasset
opplæring betyr at den enkelte elev skal få læringsmål som han
eller hun faktisk kan klare å nå. Læreren må derfor kjenne
elevens kompetanse og bruke oppgaver og/eller prøver for å
kartlegge denne» (udir.no).
Særskilt tilrettelagt undervisning er derimot
et tilbud enkeltelever får som av en eller annen grunn ikke får
utbytte av den «vanlige» tilpassede undervisningen. For disse
elevene blir det utarbeidet en individuell opplæringsplan og de kan
ha har krav på ressurser som ekstrahjelp, programvare og
ekstrautstyr til PC.
Men hvem er det som bestemmer om
den tilpassede opplæringen er tilpasset nok? Finnes det elever med
særskilt tilrettelagt undervisning i skolene, som egentlig kunne
klart seg uten, hvis opplæringen hadde vært tilpasset nok? Det gjør
det helt sikkert. Jeg kan ta frem et eksempel fra den tiden jeg
jobbet i barnehage. Vi skulle få en 5 år gammel gutt overført fra
en annen barnehage og over på vår avdeling. Vi fikk høre fra den
andre barnehagen at han var meget utfordrende og passet vel egentlig
bedre inn i en dyrehage. At han burde få en form for diagnose var
det ingen tvil om. Greit tenkte vi, blir spennende dette her. Gutten
ankom og ingenting spesielt skjedde. Det viste seg at han var både
omgjengelig og smart. Forskjellen på vår avdeling og den forrige
var at vi tilbragte det meste av tiden ute i friluft. Han fikk brukt
energien sin på å klatre i trær og leke, fremfor å sitte på et
bord inne og lage ponnitegninger med de gamle tantene. Poenget er at
det er ikke alltid det skal så store justeringer til. Tilpasset
undervisning handler om å kjenne elvene sine slik at man kan gi dem
læringsmål de faktisk kan klare å nå, men også hvordan de kan
klare å nå dem. Her tenker jeg på Gardner og de forskjellige
læringsstilene.
At elevene med IOP kan ha rett på
ekstrautstyr og programvare til PC betyr at det kan være en ressurs
for dem. Hvis læreren har kunnnskap om didaktisk bruk av IKT og
bruker dette som en del av den vanlige tilpassede undervisningen, kan
jo dette være det eleven trenger for å kunne følge den. Hvis man
både har en visuell eller en taktil læringsstil, sier det seg selv
at man blir ukonsentrert av tavleundervisning og forelesninger.
Skolen må generelt bli flinkere til å benytte seg av de
alternativene som fins, og digitale hjelpemidler er ett av disse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar