mandag

Emne: IKT og tilpasset opplæring


Problematiser forskjellen på § 5.1 og §1

  
I opplæringslova § 1-2 blir begrepet ”tilpasset opplæring” brukt. Hva er forskjellen på dette og det som står i §5.1 ”særskilt tilrettelagt” opplæring?

Utanningsdirektoratet definerer tilpasset opplæring på denne måten:
«Tilpasset opplæring betyr at den enkelte elev skal få læringsmål som han eller hun faktisk kan klare å nå. Læreren må derfor kjenne elevens kompetanse og bruke oppgaver og/eller prøver for å kartlegge denne» (udir.no).

Særskilt tilrettelagt undervisning er derimot et tilbud enkeltelever får som av en eller annen grunn ikke får utbytte av den «vanlige» tilpassede undervisningen. For disse elevene blir det utarbeidet en individuell opplæringsplan og de kan ha har krav på ressurser som ekstrahjelp, programvare og ekstrautstyr til PC.

Men hvem er det som bestemmer om den tilpassede opplæringen er tilpasset nok? Finnes det elever med særskilt tilrettelagt undervisning i skolene, som egentlig kunne klart seg uten, hvis opplæringen hadde vært tilpasset nok? Det gjør det helt sikkert. Jeg kan ta frem et eksempel fra den tiden jeg jobbet i barnehage. Vi skulle få en 5 år gammel gutt overført fra en annen barnehage og over på vår avdeling. Vi fikk høre fra den andre barnehagen at han var meget utfordrende og passet vel egentlig bedre inn i en dyrehage. At han burde få en form for diagnose var det ingen tvil om. Greit tenkte vi, blir spennende dette her. Gutten ankom og ingenting spesielt skjedde. Det viste seg at han var både omgjengelig og smart. Forskjellen på vår avdeling og den forrige var at vi tilbragte det meste av tiden ute i friluft. Han fikk brukt energien sin på å klatre i trær og leke, fremfor å sitte på et bord inne og lage ponnitegninger med de gamle tantene. Poenget er at det er ikke alltid det skal så store justeringer til. Tilpasset undervisning handler om å kjenne elvene sine slik at man kan gi dem læringsmål de faktisk kan klare å nå, men også hvordan de kan klare å nå dem. Her tenker jeg på Gardner og de forskjellige læringsstilene.
At elevene med IOP kan ha rett på ekstrautstyr og programvare til PC betyr at det kan være en ressurs for dem. Hvis læreren har kunnnskap om didaktisk bruk av IKT og bruker dette som en del av den vanlige tilpassede undervisningen, kan jo dette være det eleven trenger for å kunne følge den. Hvis man både har en visuell eller en taktil læringsstil, sier det seg selv at man blir ukonsentrert av tavleundervisning og forelesninger. Skolen må generelt bli flinkere til å benytte seg av de alternativene som fins, og digitale hjelpemidler er ett av disse. 


                                                                                                           



 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar