søndag

Emne: Regneark

Min egen erfaring med bruk av digitale regneark i skolen er svært begrenset. Jeg har litt erfaring med bruk av Excel på videregående, men der stopper det. Jeg har vært en del uker ute i praksis og hatt forskjellige fag, blant annet matematikk i 6. og 7. klasse. I den perioden vi var der ble det ikke benyttet denne typen program, jeg fikk heller ikke noe inntrykk av at det skulle brukes.
I tillegg til DKL-studiet, går jeg også mat, kultur og konservering. Jeg ser helt klart måter å benytte seg av digitale regneark her. Man kan lage prisoversikter av produkter, sammenligne forskjellige butikker, finne gjennomsnittspris, billigste produkt, dyreste produkt og så videre. I kunnsakpsløftet står det under kompetansemål etter 7. årstrinn i Mat og Helse at elevene skal kunne «bruke regning for å auke eller redusere mengda i oppskrifter, prøve dei ut og vurdere resultatet». Her har man som lærer en gyllen mulighet til å bruker digitalt regneark. Her kan elevene skrive inn oppskriften sin, legge til nødvendige formler og så vil oppskriften forandre seg etter hvor mange porsjoner de legger inn.
Jeg har i teksten nevnt Excel som et program man kan bruke. Det er en del av Microsoft Office pakken som mange har, så dette er mye brukt. Dette koster penger, men OpenOffice har en versjon og det samme har Google.

                                                                                                                                                                    

Læreplanverket for Kunnskapsløftet. 2008.

1 kommentar:

  1. Eit godt og informativt innlegg Line.
    Eg likar at du informerer om at då Excell ikkje er eit gratis program, vil mange PC-ar likevell vere utstyrt med dette om ein har kjøpt Office-pakken.
    Kunne du ha skreve noke meir om bruk av rekneark i andre fag, der det ikkje "fell seg naturleg" å anvende? Som kroppsøving til dømes.

    SvarSlett