Vi har nå hatt to dager med undervisning på skolen som bl.a. har dreid seg om hvordan man tar digitale bilder, redigerer dem og hvordan vi forholder oss til opphavsrett. Med et skikkelig digitalt kamera har du utrolig mange flott muligheter hvis du tør å skru av auto-knappen. Vi kan eksperimentere med lysstyrke og skarphet ved å forandre blenderåpning, lukkertid og ISO. Dette skal jeg ikke gå nærmere inn på nå.
Andre dagen fikk vi utdelt en oppgave som skulle jobbes med i grupper. Den dreide seg om å ta bilder, redigere dem og sette dem sammen til en fotofortelling. Dette er en veldg fin måte å jobbe med aktuelle tema i klassen. Det kan tas opp seriøse eller mindre seriøse tema etter hva som passer.
Gruppen vår startet med en liten idemyldring der vi bestemte oss for et tema vi ville jobbe med, og satte fort opp et manus til historien. Hadde et relativt kraftig tidspress så det måtte gå fort. Å ha så stramt tidsskjema er ikke å anbefale hvis man skal jobbemed dette i skolen. Kvaltiteten på fotofortellingen er på ingen måte opptimal, men vi fikk gjennomført oppgaven. Da vi hadde tatt bildene og benyttet oss av all den nye informasjonen om funskjonene på kameraet, var det tid for redigering. Vi lastet ned bildeprogrammet Picasa, som er et godt verktøy for bl.a. å systematisere bildene man har på maskinen og gjøre enkel redigering. Har du googlekonto kan du og lage nettalbum som du kan dele med hvem du vil. Der satte vi sammen de bildene vi ville bruke til fotofortellingen.
I tillegg til dette benyttet vi oss av redigeringsprogrammet Picnik. Fikk justert litt på lys og kontrasterfor for å få et litt mer helhetlig uttrykk, og redigert bort uønskede elementer. Dette vil jeg ikke ha noe problem med å anbefale å bruke i en skoleklasse. Programmene var veldig enkle å sette seg inn i, og det at man kan logge seg på med googlekontoen gjør det veldig enkelt å samarbeide og dele bilder. Jeg har tidligere i bloggen vært inne på Google Docs i forhold til prosjektarbeid, og dette er da en fin måte å dele og redigere eventuelle bilder som brukes i prosjektet.
Fotofortelingen vår
Fotofortelingen vår
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar